ここ数日、MacBook Proを使い始めるとすぐにファンが回り始め、しかも回り続けるという現象が気になっていました。アクティビティモニタでCPU使用状況を確認してみると、確かに「SecurityAgent」というプロセスがCPUの98%を占有していることが分かりました。
最初はTimemachineのために導入した外付けハードディスクが原因なのか、あるいは外付けディスプレイを接続して使用しているせいなのかと考え、何も接続しない状態でMacBook Pro単体で使っても状況は改善しませんでした。
Googleで検索してみると、GoogleIMEを使っている場合に同様の現象が発生しているらしいことを見つけましたが、わたしはGoogleIMEを使用していません。もしかしてATOKやセキュリティ対策として導入しているESETが悪さをしているのかと無効化してみましたが効果はありませんでした。
思い切ってAppleサポートのディスカッションボードに訊いてみたところ、海外のApple Communityで同様の現象が報告されており、対応策として下記の方法が提示されていたそうです。
I do not see such a process on my system. I found a reference in one of the Developers manuals:
Security Agent
The Security Agent is a separate process that provides the user interface for the Security Server in macOS (not iOS). Its primary purpose is to request authentication whenever an app requests additional privileges.
When the Security Server requires the user to authenticate, the Security Agent displays a dialog requesting a user name and password. The advantages of performing this action in a separate process are twofold. First, an application can obtain authorization without ever having access to the user’s credentials (username and password, for example). Second, it enables Apple to add new forms of authentication without requiring every application to understand them.
The Security Agent requires that the user be physically present in order to be authenticated. Because the graphical user interface elements can’t be used through a command-line interface such as the Terminal app or a secure shell (ssh) remote session, this restriction makes it much more difficult for a malicious user to breach an app’s security.
Perhaps this may help you track down what is causing the problem. One thing you might try:
About Safe Mode
Use safe mode to isolate issues with your Mac – Apple Support
Playing Safe- what does Safe mode do?Boot into safe mode then restart normally. This clears out a number of caches which may stop the process from eating up so much CPU time. Safe mode is much slower than a normal startup, so be patient.
要は、一度セーフモードで起動し、その後通常のリブートを試す、ということです。これによってSecurityAgentがCPUを食う原因であったキャッシュがクリアされるとのこと。また、これは、Appleも推奨している対応策でした。
実際に試してみると、ビンゴ。アクティビティモニタの最上位からSecurityAgentは消え、CPUを食い続けているプロセスは消えました。その結果、ファンも回らず、静かなMacBook Proが戻って参りました。セーフモードのやり方はこちら。
報告は以上です。